Jordemoder Krista Bella

Jordemoder Krista Bella

I denne casebeskrivelse forklarer jeg, hvordan en online visuel identitet bliver skabt og designet, samt hvordan den bliver sat i spil digitalt. Kunden er fra det segment jeg kalder for Alternative Ildsjæle, som fascinerer mig dybt og som jeg føler en tæt forbindelse med.

Den her opgave gik jeg til med kyshånd, da jeg har stor interesse og respekt for jordemødre og deres faglighed. Tænk at få lov til at være med til at hjælpe små søde babyer til verden hver dag. Denne jordemoder fangede min særlige interesse. En helt anden tilgang til sit job end hvad jeg før har oplevet. En kvinde der gennemsyret brænder for det hun laver. En kvinde der sanser så meget, at hun føler længere end helt ud i fingerspidserne. Hvis jeg skal føde igen, så skal det bestemt være med hende.

Fase 1: En indledende snak fører til en spirituel design workshop på Christianshavn

Jeg mødte Krista Bella i Frederiksberg Have til vores indledende møde med en kop kaffe i den ene hånd og den anden styrede barnevognen med min sovende søn. En flot dag hvor efterårets smukke farver bragte god energi til kreativ tænkning.

En opgave var søsat og dato for design workshop i aftalebogen.

Fase 2: Design workshop med masser af kreativitet, snakke om livet og smukke ting.

Det var fantastisk at møde Krista Bella igen og besøge hende på sin hjemmebane. Linoleum, diverse redskaber og tarotkort var linet op og vi var klar til at gå i krig med at diske op med idéer til tryk og til logo. Det var ikke helt nemt at få omsat tanke til idé, da det krævede lidt teknik bare sådan lige at skære linoleum i trykværdige skabeloner. Krista Bella havde allieret sig med sin datter og dennes veninde, og de var bare gode til at skære og få noget rigtig smuk frem. Skønne piger, som jeg nød at observere.

Der blev produceret nogle fine sager, som senere skulle tage del i det nye grafiske univers, og senere endnu også et bud på et logomærke.

Fase 3: Workshoppens output samles og identitetsarbejdet begyndes.

Moodboard

Designworkshoppens udbytte gav rigelig input til at på begynde den egentlige designproces. Jeg havde dannet mig et rigtig godt indtryk og billede af Krista Bellas image og DNA, og havde faktisk ikke rigtig brug for at dykke mere ned i hendes verden og grave mere. Jeg havde på en eller anden måde påtaget mig hendes tanker og idéer, og var fuldt rustet til at påbegynde arbejdet med at layoute et forslag til moodboard. I tæt kontakt med Krista Bella fik vi hurtigt og i 2. hug moodboardet klar.

Moodboardet skulle danne grundlag for den næste fase i designprocessen.

Her ses moodboardet der illustrerer Krista Bellas digitale identitet og univers.

Logoboard

Udarbejdelse af logo var forholdsvis enkelt, da jeg havde et godt visuelt afsæt i mit moodboard. Krista Bella fik 4 forslag med hver deres designmæssige forskelle. Jeg havde brug for at have hende til at vælge ind på en retning, som igen skabte et grundlag for den videre proces.

De 4 logoretninger, som Krista Bella fik og udvalgte nr. 3 men med layout fra nummer 4. Desuden skulle jeg finde en typografi, der var mere klassisk og ren.

Krista Bella er jordemoder med stort J, og har mange års erfaring. Hun er jordemoder af den gamle skole og hjælper børn til verden ved hjemmefødsel og så få medicinske indgreb, som muligt og efter den fødende kvindes ønsker. Hun uddanner fødselshjælpere og har gang i rigtig mange jordnære og sunde initiativer. Jeg fik hurtigt den tanke at hendes logo ikke kunne have blot én form. Logomærke skulle kunne stå alene, have integreret navn og title og kunne bruges som stempel eller segl til anvendelse som troværdigt markering på diverse diplomer og dokumenter.

Endelige logo med de modifikationer som Krista Bella havde ønsker til.

Logoboard med diverse logo og identitetsmærker

Identitetsboard

Efter logoboardets udformning og accept designede jeg selve identitetsboardet. Identitetsboardet illustrerer de grafiske elementer, som danner grundlag for den visuelle identitet. I Krista Bellas identitet var nøgleord blødhed, varme, enkelthed, autoritet, feminint og legende.

 

Her er Krista Bellas digitale identitet samlet i et identitetsboard.

Jeg elsker at arbejde på den her måde, som jeg gjorde med Krista Bella. Jeg har haft meget frihed til at prøve forskelligt sager af. Der er bare noget helt specielt ved det, når man får lov til at hjælpe et menneske med at rykke sig over i en anden liga rent visuelt, og så al den taknemmelighed og kærlighed jeg høster, når jeg rammer plet med udtrykket.

Se den samlede identitet her i denne pdf.

Fase 4: Online univers

Krista Bellas identitet er netop ved at blive rullet ud i et online univers, som jeg vil beskrive nærmere her i denne case.

 

About Project

Krista Bella kontaktede mig for at få løst en helt specifik opgave. Hun ville gerne investere i en salgskanal, som kunne servicere hendes målgruppe uden at skulle være i fysisk kontakt eller sætte tid af til konsultation. Kernen i projektet var at skabe en kanal, som kunne sætte Krista Bellas koloenorme viden i spil i et online univers formidlet på en æstetisk og enkelt måde.

For at kunne skabe dette univers, som vi var ved at søsætte digitalt, skulle en ny visuel identitet skabes.

Det er identiteten jeg beskriver i denne case.
Cases om det online fødselsunivers kan du se her.

Project Details
  • Categories:Case, Design, Digital identitet, Graphics, IA
  • Skills:Concept, Design, Digitalt koncept, Identitet, Logo design, Visual identity
  • Project URL:#